lördag 11 juni 2011

Uppdatering

Det har hänt en hel del här, men jag har aldrig tid att blogga, så det blir en snabbuppdatering!

Vi har tränat och gått kurs! En väldigt inspirerande kursdag för Eva Marie Wergård, uppföljning av kontaktfältskursen i april. Fick en ny plan för gungbrädan, så nu känns det riktigt roligt och motiverande att träna den! I korthet består planen av två delar: dels stå vid slutet av gungan och hålla emot den så den inte vippar och belöna Ärtan med kamp där uppe. Om och om igen. Del två är att fortsätta jobba med att hon hoppar upp på sidan av den och kutar ut längst ut för att få leksaken. Eftersom jag inte känner att jag har tid att träna in något bra kontaktfältsbeteende med hjälp av target ska jag försöka mig på en liten genväg och bara fokusera på att INTE belöna om hon hoppar av innan den smällt i marken. Jag ska vara snabb med leksaken och bara belöna längst ut. Ska även ta hjälp av t ex bord när vi kommer upp på högre höjder, så att hon fortfarande kan hoppa upp på sidan och trycka ned den själv. Vi fick iaf till det supersnyggt på kursen, så nu är jag taggad :-D

Plankan på balansbommen har jag flyttat upp en stegpinne. Hon har hoppat över kontaktfältet de senaste tävlingarna och även på träning MED planka när den legat på gamla stället. Min teori är att hon blivit snabbare på balansbommen och därmed blivit mer långgalopperad och då är plankan för långt ned för henne. Nu när jag flyttat upp den ser det bra ut igen, bara att hoppas att polletten trillar ned snart.

En annan sak EM sa som gjorde mig väldigt glad var att hon reagerat på att Ärtan hoppade så snävt och bra! :-D Detta av anledning att jag hörde mig för om privatlektion i hoppteknik - EM tyckte inte att det behövdes! Nu var det rätt låga hinder vi körde på, men EM tyckte att jag skulle höja höjden successivt och också träna raksträckor med varierande hopphöjd. Med långhoppet ska jag sätta det runt ett vanligt hopphinder och se om det hjälper henne att taxera inför det.

Frasse går det ingen nöd på!! Han går kantarellsökkurs och rapporterar på mammas blogg: http://hantverkochhundar.blogspot.com/

1 kommentar:

  1. Hej på er Ärta och Frasse! Undrar hur ni har det? Är det sommarlov från hinderbanorna nu? Jag har semester och latar mig för det mesta, fast måste nog säga att det är ovanligt mycket ekorrar här i år. Och myror med. Dom irreterar en hel del, då jag ligger i någon av alla mina grävda gropar. Groparna använder jag för att svalka magen när det är varmt...
    Matte hälsar att det var trevligt att Kickan skrev i Norfolk Nytt!
    Hoppas ni får en härlig sommar! Tass från Leo the Norfolk!

    SvaraRadera