söndag 12 februari 2012

Frasse har debuterat i rallylydnad!

Igår var vi iväg och debuterade i rallylydnad! I ärlighetens namn har vi inte tränat särskilt mycket, men efter att ha tränat tre sporter tidigare under sitt nioåriga liv, kan Frasse de allra flesta momenten som ingår i nybörjarklassen redan. Så vi har mest tränat på att sätta ihop befintliga kunskaper till de olika momenten. Själva tävlingen var första gången Frasse såg riktiga rallyskyltar, dagen innan tränade vi med kollegieblock på högkant för att förbereda lite. Men det gick jättebra utefter dessa förutsättningar, tycker jag! Frasse var lite övertänd i början och gick för långt fram i fotgåendet, vilket gjorde vänstersvängar lite svåra. Spiralen var vänsterriktad denna bana, så den fick vi därför lite problem med. Frasse var så långt före mig att han satte sig ned vid ett tillfälle i förvirring av att jag försökte få honom att gå i bättre fotposition. Så vi fick -10 poäng på spiralen. Sen blev han okoncentrerad vid ett par, tre, tillfällen, vilket också drog ned poängen. Men efter sista okoncentrationen fick jag tillbaka honom riktigt bra, och sista delen av banan tyckte jag gick skitbra! Jättesnygg 270-graderssväng precis efter att jag fått tillbaka honom i koncentration, och i princip alla skyltar efter det gick riktigt bra. Totalt fick vi 77 poäng (100 är max) och jag är supernöjd! Jag tror att det är så kallad kvalifikationspoäng (?), men är inte säker då vi ju fick -10 på en skylt. I vilket fall fick vi lite blodad tand, och jag vill definitivt fortsätta tävla rally med Frasse! Det var betydligt roligare än jag trodde ;-)  Här kommer filmen:



Vi måste träna:
- Uthållighet
- Frontpositionen måste bli bättre och säkrare, den känns som ett orosmoment och mycket riktigt försöker han sig på "backa" första gången här på banan ;-))
- Träna mer med skyltar, så han inte distraheras av dem, och så att jag blir säkrare på vart jag ska placera mig.

2 kommentarer:

  1. Kollade reglerna i efterhand och underkänd blir man bara om man inte alls utför en skylt, så vi bör vara kvalificerade trots varsin -10.

    Hoppas resultatlistan kommer upp snart! ;)

    SvaraRadera
  2. Vad du är duktig Frasse! Idag såg vi en hund som tryckte på knappen för att få grön gubbe vid övergångsstället! Det hade väl du klarat hur lätt som helst Frasse, om du bara inte varit så kort i rocken...
    Tass till dig från Leo The Norfolk.

    SvaraRadera