tisdag 14 februari 2012

Ärtans starter

Tänkte ju i höstas att ha Ärtans starter som ett projekt under vinterträningen i ridhuset. Den ädla planen föll bort lite i början, då vi hängav oss åt mer renodlad ban- och handlingsträning, men jag har faktiskt bättrat mig och tränat starter mer eller mindre strukturerat under de senaste ridhusträningarna. Så här långt har vi kommit:

- Fokus på starthindret: funkar riktigt bra nu, jag är envis och startar henne inte förrän hon tittar på det första hindret. Fick dock en tjuvstart senaste träningspasset, då jag tydligen sagt "kör" direkt när hon fokuserar rätt tidigare. Måste alltså variera tiden hon fokuserar på starthindret innan jag säger "kör" mer.

- Inte springa förbi hindren när jag lämnat henne på avstånd har de senaste gångerna funkat bra! Oavsett om jag står vid sidan om ett hinder, eller mitt för och kallar in henne mot mig. Som längst har jag nog stått tre hinder bort. Jag har även provat att kalla in henne genom halva slalomet och det går bra. Det känns dock inte stabilt ännu, jag tror nog hon kan falla tillbaka i att springa förbi när som helst... Ska fortsätta träna säkerhet på avstånd, och även variera hindertyper mer.

- Att lämna henne på avstånd även sidledes, har jag nästan glömt bort att träna, men på den senaste ridhusträningen provade vi just det. Det gick över förväntan! Hon köper min långa arm direkt och verkar inte störa sig på att jag är längre ifrån sidledes än normalt. Tror att jag har mycket att tacka "fokus på starthindret"-träningen för detta. Jag provade även lite lätt lagerhandling - hade en kort tunnel mellan mig och raksträckan med hopp som Ärtan skulle göra, och det var inga problem! Ska träna vidare, och tänka ut övningar med mer verklighetsförankring. Kolla banskisser efter svängande starter, där man skulle kunna tjäna på att stå långt bort i sidled.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar