fredag 9 mars 2012

Ridhusträning

Dagen har inneburit både tråkigheter och roligheter. Malins Siri har skadat korsbandet och är troligen borta från träning och tävling det närmsta halvåret :-(((  Sån SKIT!! Stackars lilla Siri :-(  Och vi som planerat tävlingar tillsammans, nu när vi äntligen hade klass I-hundar samtidigt! Blä :-((

Men, roligheter också: idag har vi tränat i ridhuset igen. Vi hade tre "stationer".

- Slalom: Gah vad bra slalom går just nu! Hon susar igenom som en liten vessla. Utmanade henne genom att springa förbi rätt långt idag - inga problem, hon bara ökade farten ännu mer!! Svår vänsteringång gick dock inte idag. Har inte tränat det på ett tag, och där har vi tappat märker jag. Var tvungen att göra det enkelt först och sen successivt flytta hopphindret före till en svårare vinkel, så gick det bra. Måste alltså ta upp ingångsträningen igen. Iofs inget akut, då svåra ingångar i klass I inte är särskilt vanligt, men ändå.

- Starter: Jag lyckades behärska mig idag och struntade i handlingen i "handlingsstationen", och tränade starter istället. Lite "ut" blev det också, i ärlighetens namn, men även det är ju grundträning som vi behöver, så klapp på axeln till mig! Istället för att köra hela handlingssekvensen fokuserade jag alltså på starter här. Ärtan var stensäker att lämnas på avstånd. Raksträcka med hopp och tunnel gick kanon. Enda tveksamheten kom när jag körde hela rakan med mig ståendes still i slutet, då blev hon osäker om hon verkligen skulle hoppa sista hindret "rakt in i ridhusväggen". Men det löstes när jag rörde mig lite ;-)  Man måste ju våga pröva. Att lämna i sidled var heller ingen match, hon tar rakan kalasbra ändå. Börjar nästan våga hoppas på att vi tagit oss förbi "springa förbi hinder"-spöket!!


- Gungbrädan: Jag tyckte att Ärtan visserligen gjorde gungan bra tidigare under ridhusträningen, men kände ändå att den gradvis försämrades. Hon hade inte lika fin fart som hon hade när den var nyinlärd, och hon sprang inte riktigt lika långt ut. Så de senaste gångerna har jag låtit henne banka den igen, och det har verkligen gett resultat! Idag fick hon ta hela först, innan hon bankade, och den var i mitt tycke helt perfekt! Full fart ut och fint stopp. Ska jag vara riktigt petig var det tendens till tjuvstart ifrån den ett par gånger, så det ska jag ha koll på. Men annars känns det riktigt bra! Ska komma ihåg det, att låta henne fortsätta banka gungan då och då, igenom hela hennes agilitykarriär.

Det vi missat under vinterträningen är balansbommen. Jag hade visioner om att kunna träna in de rinnande kontaktfälten riktigt stabilt under ridhusträningen, men det har inte blivit så. Det är kämpigt att bära in balansbommen i ridhuset, och på fredagarna är vi oftast rätt få. Det är en fördel med tanke på träningseffektivitet, men en nackdel när det gäller att släpa tunga hinder. Så inför tävlingssäsongen känns vi just nu grymt förberedda, och i en riktigt bra form, förutom just när det gäller balansbommen. Den är ett litet frågetecken. Men ridhusträningen är slut i slutet av mars och då ska väl hindren ska tillbaka till Nacka, så då hinner vi förhoppningsvis några träningspass innan första tävlingen!

1 kommentar:

  1. Visst är det hopplöst trist att inte få tävla ihop i år, men jag sätter mitt hopp till att hon repar sig och är ok 2013! Härligt att det går bra med er träning iaf och ha så kul imorgon!

    SvaraRadera