onsdag 4 april 2012

Första uteträningen!

Idag var det dags för första uteträningen! Vi flyttade tillbaka hindren från ridhuset i söndags, så nu är de äntligen på plats igen på Nacka BK :-)  Vi byggde upp denna bana och körde:
http://wredebanor.files.wordpress.com/2010/01/120225borasag2asm.pdf

En klass II-bana med en hel del klurigheter. Egentligen var den väl lite i svåraste laget för Ärtan, än så länge, men huvudsyftet var att prova balansbom och gungbräda i samma bana och se om hon lärt sig lyssna på kommandona ännu... Första varvet var totalt hysteriskt. Ärtan var galen och jag hade tydligen inte vaknat ännu (?), så jag var glömde bytet och blev i vägen för slalomet, vilket gjorde henne förbannad och sen vrålskällde hon resten av banan :-/  Balansbommen var jättesnygg, men tyvärr lyssnade hon inte alls på "vippen", utan trodde att gungbrädan var balansbommen igen. Hon hann PRECIS stanna, tippade nästan över, men lyckades hålla sig kvar. Jag belönade och gjorde om, då var hon långsammare ut och stannade kanske tre dm ifrån kanten. Inte godkänt egentligen men jag tänkte belöna bort chocken innan och belönade ändå. Skickade upp igen och då gick hon precis över hälften innan hon stannade, sneglade åt sidorna och funderade på att hoppa av :-(((   Jag hann tänka "SKIT, hon blev rädd igen!", men höll mig kall, felade henne och skickade om. Vad gör min guld-Ärta då? Hon tar felandet direkt och gör en perfekt gunga??!! Rusar upp längst ut med snyggt stopp... Resten av gångerna vi gjorde gungan var den perfekt :-D   Helt otroligt vad bra hon tar till sig felandet på gungan, fast hon tyckte det var lite otäckt första gången... Önskar bara att hon kunde lära sig lyssna på orden, jag får ju inte ta om gungan på tävling, och vill inte att hon ska gå av banan med en känsla av att gungan var otäck... Så nu ska det bli hårdträning på detta framöver tills första tävlingen 21/4!!

Resten av banan gick riktigt bra när jag sedan bröt ned den i mindre delar och satte ihop. Alla utsvängar tog hon jättebra - verkar som att vår träning har gett något! Svängen 3-4 trodde jag skulle bli svår, men den grejade hon finfint även i det hysteriska förstaloppet. En orsak var väl att jag kunde utnyttja vinterns startträning och säkert kunde lämna henne förbi platta tunneln t.o.m. Svängen till slalom löste vi till slut, och avslutade med en grym insats! Kul utmaning - banan lockade fram en härligt aggressiv handling hos mig, kändes hur kul som helst :-D   Balansbommens kontaktfält satt som en smäck alla gånger, både med och utan hjälpplanka - känns stabilt!

Men till tävlingen ska vi alltså fokusera på:

- Skilja på balansbom och gunga (ha båda i samma kombination, nöta kommandon med hindren var för sig)
- Fortsätta friska upp balansbommens kontaktfält
- Gärna någon mer banträning för att vänja oss båda vid att ha hjärnorna med oss så länge :-)

1 kommentar:

  1. sv; tack så mycket :D
    haha, synd att dom blir sura. ta det med en nypa salt ;) ses i nynäshamn?

    SvaraRadera