fredag 22 juli 2011

Döttrarna

Det var länge sen jag uppdaterade om döttrarna, det har blivit mycket träning i bloggen på sistone :-)  Ärtan bor hos oss just nu, föräldrarna är på båtsemester med Frasse, och då försöker vi träna gunga varje dag. Ärtan ska få bo här lite oftare framöver också, så jag lättare kan smita iväg och träna ibland. Får man bara till en träning varannan vecka känns det inte som att vi kommer någonstans... Det går jättebra med Ärtan och barnen nu, Ärtan har varit lite nervös när Blenda var yngre och mer "gåpåig", men nu har hon insett att jag har koll på dem och nu kan hon själv välja att lägga sig i soffan och vila fast ungarna hoppar och busar där! Härligt!! Blenda är jätteduktig och vet att hon inte får gå fram till en hund som vilar. Öht så går hon sällan fram och tar närkontakt, hon pratar mer med dem eller bara struntar i dem. Ylva har såklart inte lärt sig ännu, och har ganska nyligen börjat bli intresserad av vuvvar. Hon är lite senare där än vad Blenda var. Men även hon har börjat lära sig att hon inte får krypa fram till Ärtan hur som helst.

Ylva fyller snart (10/9) 1 år och gör framsteg hela tiden. Nyligen fick hon fem tänder på mindre än tre veckor!! Hon kan stå utan stöd längre stunder, men tvivlar själv på sin förmåga än så länge ;-)  Annars kryper hon omkring lagom fort (supersöt krypstil, hon lyfter händerna jättehögt :-D) och reser sig och går mot allt tillgängligt. Hon är fortfarande en mycket glad bebis, som är duktig på att sysselsätta sig själv. På sistone har hon dock börjat utveckla lite humör, vilket känns skönt faktiskt. Annars skulle hon bli totalt överkörd av storasyster... Om Blenda tar något som Ylva håller på med, vrålar hon nu i högan sky, grabbar tag i närmaste Blenda-kroppsdel och biter. HÅRT. Tjaa, hon är ju döpt efter vargen... ;-)

Blenda håller på att bli blöjfri. I princip allt kiss kommer i toaletten nu för tiden, medan vi har en bit kvar med nr 2. Det känns ändå som att vi går åt rätt håll! Äntligen! Jag hade ambitionen att hon skulle bli blöjfri tidigt, men hon har verkligen varit noll intresserad :-(  Så det var bara att ge upp. Men nu verkar det som tur är gå... *Peppar peppar*  Annars har hon blivit rätt avis på lillasystern och försöker som sagt ofta sno hennes grejer... Men i grunden älskar hon Ylva och är sååå förtjust. Så fort de varit ifrån varandra en stund (middagsvilan t ex) måste hon pussa och krama lillasystern :-)

Idag är sista dagen Kristofer jobbar, sen blir det 4 veckors semester! Ska bli så skönt att få lite avlastning! Även om jag verkligen älskar vardagen ihop med mina två busfrön blir man såklart trött och slutkörd. Ylva vaknar fortfarande 3-4 gånger per natt... Blenda går ju inte på dagis ännu, så det är minst sagt fullt upp på dagarna. Jag har märkt att många har det äldre syskonet på dagis när de är hemma med småsyskon, vilket i mina ögon är helt absurt, även om jag i vissa stunder kan förstå det ;-)  Men för mig är dagis ett absolut sista alternativ att ta till om man verkligen måste jobba, men jag har tyvärr upptäckt att jag är ganska ensam om att tycka så :-(  Så det är ganska tomt om äldre barn om dagarna, men som tur är har vi världens bästa öppna förskola dit det iaf ibland kommer lite äldre barn! Så vi klarar oss bra ändå :-)  Här kommer lite bilder:


Ylva älskar att "cykla" :-D  Blenda också, men hon cyklar på riktigt :-)

Syssling Matilda har en supermysig lekpark i närheten av där hon bor, med en jättestor plaskdamm med tillhörande badleksaker man kan låna!

Ylva börjar bli så stor... Kan nästan gunga såna här själv...

Blenda är fullkomligt tokig i bär! Jag har inte hittat ett enda bär hon inte tycker om än... Här är världens största jordgubbe ;-)


Plaskisen hos Matilda igen... Jag vet inte hur jag ändrar ordningen på bilderna ;-)

Vår pool hemma går bra den med! :-) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar