fredag 29 juli 2011

Lite bakslag

Igår var vi på Nacka BK igen. Ärtan har inte visat något på benet sen händelsen, så vi hade verkligen tur :-)  Vi började med att friska upp minnet med lite bankaövningar, det gick alldeles utmärkt. Sen skickade jag henne på hel gungbräda och då sprang hon som ett jehu upp och glömde stanna?! Hon hoppade alltså av från högst upp... Konstigt eftersom vi just gjort bankaövningen, hon visste alltså att det var gungbrädan och inte balansbommen. Skickade på henne igen och då tvärnitade hon precis vid kanten, verkade återigen vara nära att hoppa av. Det blev ju en jättesnygg gunga av det, men det kändes inte alls kontrollerat. Skickade på henne igen och då saktade hon in halvvägs över, sneglade åt sidan och funderade på att hoppa av :-(  Hon fortsatte dock, men stannade säkert en halvmeter ifrån kanten. Jag kunde såklart inte belöna ett så dåligt utförande, utan felade henne och så fick hon göra om. Då sprang hon faktiskt hela vägen upp och stannade kanske en dm från kanten, det är inom godkänt område för mig.

Det positiva är att hon inte visade någon rädsla för att springa på gungan iaf, så olyckan förra gången är glömd. Däremot tyckte hon att det var lite läskigt att hoppa av där uppe, jag misstänker att det är för att det är en ny gunga för henne. Jag körde Frasse i pausen och han gjorde likadant första gången - sprang rakt ut i luften! Så min teori är att Nackas gunga är sen i övertippningen, så de tror att det är längre kvar på brädan än det är eftersom den inte börjar röra sig förrän de är alldeles längst ut.

Efter pausen gjorde vi lite fler bankaövningar, men jag var för nervös att Ärtan skulle göra illa sig igen när hon hoppade upp, så hon märkte det och började själv tycka det kändes obehagligt. Så jag avbröt det direkt och satte ett hopphinder framför gungbrädan istället för att höja fart och självförtroende. Skickade henne två gånger på hopp + hel gunga och de gångerna blev klart godkända! Hon stannade ca 1 dm från kanten båda gångerna, men det är som sagt godkänt. Det kan säkert bli bättre när hon får mer rutin på olika gungbrädor. Så vi slutade iaf med två bra gungbrädor. Men lite jobbigt känns det såklart att vi fick tillbaka lite osäkerhet på gungan... Ikväll kommer föräldrarna hit på middag, då ska jag och Ärtan köra nåt pass på vår gunga här på baksidan för att återvinna lite självförtroende både till hund och förare :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar